vrijdag 7 maart 2014
Coöperatief leren bij tekstverwerking op de computer.
Op dinsdag 25 februari gingen de kinderen van het derde leerjaar hun
gedichten, geschreven op gedichtendag, verwerken op de computer in een voor de
gelegenheid geïmproviseerde computerklas. Voor de meeste kinderen van het derde
was het programma 'Word' nog eerder onbekend terrein. Daarom mochten
wij, die hier al wat ervaring mee hebben, de derdeklassers helpen om hen de
basis bij te brengen en hen te begeleiden bij het verkennen van
het tekstverwerkingsprogramma. Wij gaven advies en leuke tips, maar het
was wel de bedoeling dat de kinderen van het derde daadwerkelijk aan de slag
gingen op de pc! Al doende leert men en kinderen leren vlot van andere
kinderen. De resultaten werden opgeslagen en getuigden reeds van heel wat
vindingrijkheid. Zo bracht men de gedichten met letters in
verschillende kleuren, met gevarieerde lettertypes, met cursieve,
vette en onderlijnde tekst, een titel in 'Word-Art' en voorzien
van een afbeelding vanuit Google-afbeeldingen. Zo konden vele
kinderen onbekend terrein ontginnen en het resultaat bleek dan ook
bijzonder geslaagd. Een activiteit die in de toekomst zeker voor herhaling
vatbaar is! De kinderen hebben immers nog veel onbekend digitaal
terrein te ontginnen. Wordt dus zeker vervolgd!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten