vrijdag 7 maart 2014

Coöperatief leren bij tekstverwerking op de computer.

Op dinsdag 25 februari gingen de kinderen van het derde leerjaar hun gedichten, geschreven op gedichtendag, verwerken op de computer in een voor de gelegenheid geïmproviseerde computerklas. Voor de meeste kinderen van het derde was het programma 'Word' nog eerder onbekend terrein. Daarom mochten wij, die hier al wat ervaring mee hebben, de derdeklassers helpen om hen de basis bij te brengen en hen te begeleiden bij het verkennen van het tekstverwerkingsprogramma. Wij gaven advies en leuke tips, maar het was wel de bedoeling dat de kinderen van het derde daadwerkelijk aan de slag gingen op de pc! Al doende leert men en kinderen leren vlot van andere kinderen. De resultaten werden opgeslagen en getuigden reeds van heel wat vindingrijkheid. Zo bracht men de gedichten met letters in verschillende kleuren, met gevarieerde lettertypes, met cursieve, vette en onderlijnde tekst, een titel in 'Word-Art' en voorzien van een afbeelding vanuit Google-afbeeldingen. Zo konden vele kinderen onbekend terrein ontginnen en het resultaat bleek dan ook bijzonder geslaagd. Een activiteit die in de toekomst zeker voor herhaling vatbaar is! De kinderen hebben immers nog veel onbekend digitaal terrein te ontginnen. Wordt dus zeker vervolgd!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten